Buku Panduan Am
KBSR (1982)
Pemulihan dalam
KBSR sebagai proses pengajaran dan pembelajaran yang khusus untuk murid-murid
yang menghadapi masalah atau kesukaran belajar dalam menguasai satu-satu
kemahiran membaca, menulis dan mengira. Ia merupakan aktiviti alternatif yang
dijalankan apabila didapati seseorang murid gagal mempelajari satu-satu kemahiran selepas mengikuti aktiviti pembelajaran dalam program biasa dan
pemulihan ini adalah ganti kepada aktiviti biasa itu untuk menolong murid
menguasai kemahiran berkenaan.
Mengikut Sharifah
Alwiah Alsagoff (1983, 371)
Pendidikan
pemulihan adalah satu tindakan khusus yang diambil untuk mengatasi keperluan
pendidikan murid yang mengalami kesusahan dari segi pembelajaran dalam darjah
khas di sekolah biasa, di pusat khusus yang dihadiri oleh murid secara
sambilan, dalam kumpulan yang diasingkan daripada sekolah biasa, dan dalam
darjah untuk pengajaran khusus oleh guru pemulihan.
Ishak Harun &
Koh Boh Boon (1983, 191)
Perkhidmatan khas
untuk memenuhi keperluan-keperluan kanak-kanak yang menghadapi masalah-masalah
pembelajaran di sekolah-sekolah biasa.
0 comments:
Post a Comment